čtvrtek 16. května 2013

Přílet na New Zealand, vyřízení IRD, NZ účtu a simky

Auckland

Do Aucklandu jsem přiletěla ve středu v poledne. U vstupu na NZ půdu jsem cejtila trochu nejistotu, aby to nedopadlo jako ve Washingtonu, kde jsem US  imigračnímu nedokázala vysvětlit, co vezu za instant food a ten mě pak poslal na podrobnou kontrolu zavazadel!
Tentokrát to ale bylo v pohodě, jídlo neřešili, jen je zajímalo, jestli nevezu ořechy a chtěli vysvětlit, jaký léky mám… Zuby a bolest hlavy znám, ale nevěděla jsem, jak se řeknou střeva nebo břicho a tak jsem si vystačila s ukazováním – no přeci jen jsme všichni z opic ne? :-D paní mě s mírným úsměvem na tváři pochopila a pustila dál… 
U podrobnýho skenu je nejvíc zajímal stan (pokud ale máte použitej spacák apod, budete ho muset vybalit taky-já mám novej, takže žádnej stress ;). Všechny použitý trekový věci vám vezmou do speciální místnosti, kde je bez vaší přítomnosti rozbalej a prohlídnou, jestli neobsahujou hlínu, semena apod. Trvá to asi 15 minut, nakonec pán stan vrátil se slovy, že v něm byl jen prach a je to ok. Fajn. Jsem oficiálně na Novým Zélandu! ;)

V letištní hale se můžete jednorázově na půl hodiny připojit k internetu, takže jsem to po 10 dnech offline samozřejmě využila, abych mohla napsat našim, že ještě stále žiju :-D Jarda mezitím hledal něco v krosně a vypadlo na něj opět stejný zvířátko, jak na mě v Nadi.
Haha, přála bych vám vidět jeho obličej, když to rozmáčkl a bylo to plný krve… Naše štípance na nohách taky ledacos naznačovaly, ale já se furt smála, že je to jen malej švábík… J
Ale tak pro klid Jardovy duše jsem si vygooglila štěnici….a ejhle! Máme štěnice! :-D vezeme si z Fiji opravdu krásnej suvenýr :-D hahaha, fakt to vypadá jak malej šváb, ale je to potvora nenažraná, co vám zaleze do věcí a vylejzá jen v noci, když má hlad… Myslim, že Jarda měl v tu chvíli sto chutí vysvléct se přímo tam na letišti do naha a nechat si vše vyprat :-D Já zatím vymýšlela jména pro naše nový spolucestovatele, protože štěnic se asi vážně jentak nezbavíme… co myslíte, František, Hugo a Alžběta…to zní celkem dobře ne? :-D :-D :-D
Každopádně se nám teda ulevilo, že ta malá potvora nevypadla na pána při letištní kontrole, to by nás pravděpodobně rovnou otočili a nebo celý, za těžký peníze, vydezinfikovali… :o)


Info pro cestovatele 

NZ telefon
Ještě v letištní hale jsme si ve stánku Vodafone vyřídili NZ simky. Za $30 ji máte i s $20 kreditem a pokud máte chytrej telefon, využijete i bonus internet do mobilu. To já bohužel nemám, takže mám jako bonus volání a sms zdarma.

ADAPTER
Adaptér můžete taky pořídit na letišti, ale okolo $20 a to je zbytečně drahý… v marketech ho seženete okolo $14 a v centru Auc na rohu Queen street a City Road má obchod jeden asiat a ten prodává adaptéry za $3-6 podle druhu a to už se sakra vyplatí!

CESTA DO CENTRA + UBYTOVÁNÍ
Přímo na letišti se dá koupit ticket na bus do centra (16$), je dobrý dopředu říct kam potřebujete a slečna u pokladny vám rovnou řekne, kde máte vystoupit… A tak jsme vyrazili rovnou do města, ubytovat se do hostelu “Nomad Fat Camel“ – noc tu vyjde na 20$ i s malou sváčou k večeři, což je na centrum města super cena. Hostel si můžete předem vybrat a zabookovat zde: http://www.hostelworld.com

Žádost o IRD
Hned po ubytování přišla na řadu nejdůležitější věc – najít nejbližší Post office (tady to nazývají Post shop) a zažádat o IRD Number, abych tu mohla legálně pracovat… K tomu jsou potřeba kopie všech dokladů (pas, razítko v pasu z letiště, řidičák (OP)) – všechno pořídíte v některým z obchodů na Queen Street (každej vám rád poradí). Pak jen vyplníte formulář (pokud neumíte jako já anglicky, je dobrý mít slovník :-D ) a pan u přepážky vám to během minuty vyřídí. Nic se u této žádosti neplatí, ale musíte mít NZ adresu. Pokud máte jen hostel na pár dní jako já, stačí napsat jeho adresu (prozatím) a hned jak budete vědět novou, zavolat jim změnu. Vyřízení IRD trvá 2-3 týdny.

NZ účet v bance
Druhý den v Auc jsem si založila účet v místní bance (doporučuju Kiwi bank, dělají běžně účty backpakerům co jsou tu na Working Holiday). K tomu budete potřebovat potvrzení, že máte NZ adresu (řekněte si o něj na hostelu) a 50$ počáteční vklad. Účet máte vyřízen taky během chviličky a rovnou dostanete i papír pro přístup k internetovému bankovnictví a platební kartu, která se rázem stane vašim nejlepším kamarádem - hotovost tu totiž téměř nikdo nepoužívá, platební terminál má i ten sebemenší obchodník na NZ. Kartou platíte i v barech a klubech, no prostě všude :)


Tak tímhle skončilo vyřizování nejdůležitějších věcí do začátku - paráda, všechno vyřízeno během 2 dní. :) To není jak u nás, běhání po úřadech a všude hodinový čekání :) Tady vyřídíte všechno přes poštu, včetně registrace auta, prodloužení víz apod. a to během chviličky ;) nojo, máme se ještě co učit... :-P

No a teď mi začalo hledání práce a taky trochu užívání si novýho místa. Hurááá do toho!

Žádné komentáře:

Okomentovat